איך לשמור על הרגלי שינה טובים עבור ילדכם בזמן הזה

Friday, July 11, 2014

פוסט אורח מאת אפרת קידר

הורים רבים מגלים דאגה בנוגע להרגלי השינה של ילדם, שואלים האם בכלל כדאי להעיר את הילד בלילה בזמן האזעקה ולהפריע את שנת הישרים של המתוקי? איך הוא יחזור לישון אח"כ? האם הילד יתרגל ללינה המשותפת אחרי שכבר כמה לילות אנחנו ישנים יחד בממ"ד? זה לא מבלבל אותו?? מה קורה כשיוצאים משיגרה או יותר נכון איך חוזרים לשיגרת שינה בריאה? 

כאמא לשלושה ילדים צעירים (8,5,3) אני מכירה את תחושת המתח שאופפת את ההורים בזמן הזה, יש בלבול לגבי אורח החיים החדש שלנו נוכח המצב, כולנו מחכים שהסיוט הזה ייגמר, שנחזור לשגרה, שיילכו לישון בשמונה בערב ושיקמו בנחת בשבע בבוקר. ועד אז, הנה כמה טיפים שיעזרו לעשות קצת סדר ולהרגיע הורים לילדים בגיל הרך:
 

  • 1. קודם כל לנשום – זה הזמן לתרגל דוגמה אישית ומופתית עבור ילדנו. ברגע שאנחנו נהיה רגועים, עד כמה שניתן, ונשדר "עסקים כרגיל", כך ילדנו יפנימו תחושה של ביטחון, שיש על מי לסמוך, ומפלס הפאניקה ירד.
     

  • 2. ראו את הוראות פיקוד העורף בבקשה לכניסה למרחבים מוגנים כחובה. תפקידנו כהורים למצות את כל אמצעי ההגנה שיש באפשרותנו כדי להגן על חיי הילדים שלנו. מכאן שאין שאלה בכלל אם להעיר את הילד הישן ולהתפנות למרחב המוגן, גם אם זה באמצע הלילה. עדיף ילד בוכה או מבוהל מילד מת. רחמנא ליצלן. 
     

  • 3. עם חלוף 'האירוע', רצוי להימנע מהבאת הילד אל מיטתכם, חוזרים לחדר שבו הילד ישן, מניחים במיטה ואומרים "לילה טוב". אם הילד הישנוני חוזר לישון ללא בעיה מיוחדת – דיינו. במידה ומתחיל לבכות, להיצמד, ולבקש שתשארו לידו  אפשר להציב כיסא בחדר, קרוב למיטתו, ולומר לילד את המנטרה הבאה: "אני פה לידך עד שתרדם, שים ראש" וכמובן לשבת שם עד שירדם, ללא תקשורת מיוחדת למעט חזרה לסירוגין על מילות המנטרה. ישנם ילדים שזקוקים גם קצת למגע, ניתן ללטף ואפילו לנענע אם יש קושי לילד להירגע, רצוי לסירוגין. 
     

  • 4. סדר יום – מיותר לציין שהמצב המתוח מאט את התפקוד ההורי שלנו. כדאי לא לאבד את הרציונאל לגמרי, להשתדל לשמור על סדר יום והרגלי שינה שגרתיים בזמנים הרגילים: האכלה, שנת צהריים, טקס שינה כהלכתו וכניסה לשינה.
     

  • 5. גבולות – אין ספק שההורים של ימינו מודעים ויודעים הרבה על הצבת גבולות, ובייחוד לקטנטנים, אנו בוחרים את המאבקים שלנו, מאפשרים להם הרבה בחירה וכו'. ממליצה לכם לשים לב שאתם נוהגים אותו הדבר גם בימים הללו, לא מוותרים מהר מידי ויותר מידי לילד "כי מסכן הילד... ומה הוא אשם שהמצב כזה...ומסכן כל היום בבית". אפשר להיות קצת יותר גמישים אבל לשים לב שסגנון ההורות שלכם נשמר, שהוא לא הופך להיות סגנון הורות מפצה.
     

  • 6. לינה משותפת – 'לילדים יש חיישנים', בוודאי שמעתם את האמירה הזו לא פעם, אז נכון, הם קולטים את המתח ואת השוני בהתנהלות היומיומית שלנו ולכן אין מה להסתיר, הם מבינים שהמצב הוא לא שגרתי, כדאי לעשות שיחת 'תיאום ציפיות', שיחה קונקרטית וקצרה המסבירה ש"עכשיו בזמן האזעקות אנחנו נישן יחד כי צריך שכולם יהיו בממ"ד בזמן האזעקה ולכן עד שזה יגמר אנחנו נישן יחד. כשהזעקות יגמרו נחזור כל אחד לישון במיטתו".  שיתוף והכנה מעין זו תמנע מהילד בלבול, תקל על הילד להבין מה קורה פה עכשיו ומה מצופה ממנו כשהמצב הזה יגמר.  
     

  • 7. חזרה לשיגרה – ככל שתצליחו לשמור על הרגלי השינה הטובים של ילדכם בזמן הקשה הזה כך החזרה לשגרה תהיה קלה יותר.  אם בכל זאת יצאתם לגמרי מהשיגרה, אל דאגה, ילדים מסתגלים מהר יחסית, כדאי להיות קשובים לצרכים שלהם ולהפחית ציפיות: אם הילד מביע  פחד לתת לגיטימציה לרגש הזה מצד אחד ומצד שני להציב גבול בעניין הרגלי השינה, יש ילדים שלהשאיר אור דולק בחדר ממול עוזר להם, יש כאלו שמוסיקה נעימה תרגיע, יש ילדים שיצטרכו שתבואו לראות מה שלומם כמה פעמים עד שירדמו, וכדאי להשתמש הרבה במילות המנטרה: "אבא ואמא בבית שומרים עליכם". והכי חשוב להיות עקביים וסבלנים.  


בתקווה לימי מנוחה שגרתיים ושינה רציפה, בריאה ומתוקה. 


אפרת קידר, תושבת השכונה, מדריכת הורים ויועצת שינה להורים לילדים בגיל הרך, מבית "אמנות ההורות" , www.ecv.co.il

Please reload

פינת הנוסטלגיה
Please reload

תושבת החודש
Please reload

חיפוש לפי תגיות